Szkoła dla Rodziców” Jak pomagać dziecku w nauce – kilka wskazówek dla rodziców

Jesteś tu: » Strona główna » Dla rodziców » Szkoła dla Rodziców” Jak pomagać dziecku w nauce – kilka wskazówek dla rodziców

Drodzy Rodzice!


1.Dbajcie o to, by dziecko odrabiało lekcje codziennie o stałej porze (najlepiej z przedmiotów, które danego dnia były w planie lekcji).
2.Pamiętajcie, by  w  trakcie odrabiania  lekcji  dziecko  miało  zapewniony  spokój  i porządek  przy pracy – własne biurko z dobrym oświetleniem i wszystkie potrzebne materiały.
3.Podczas pracy warto pamiętać o zasadzie: najpierw trudniejsze zadania, potem łatwiejsze.
4.Na lekcje trzeba przeznaczyć odpowiednią ilość czasu (średnio dwie godziny, natomiast gdy są zapowiedziane powtórki i  prace klasowe czas należy wydłużyć).
5.Bardzo ważna jest pora odrabiania lekcji, najlepiej między 16 a 18. Nie wskazane jest siadanie do lekcji późnym wieczorem.
6.Proszę pamiętać, by dziecko  oprócz   nauki  miało  też inne stałe obowiązki w domu, a także czas wolny. Stałość i uporządkowanie wdraża do systematyczności i bardzo ułatwia wywiązywanie się z zadań.
7.Pomagając dziecku, proszę korzystać ze wskazówek dotyczących  preferowanego przez nich stylu uczenia się (wychowawcy przeprowadzą takie badania i omówią w klasach).  Dziecko powinno wypracować sobie swoje sposoby zbierania i utrwalania wiadomości, aby były one jak najbardziej efektywne.

Wzrokowcy  
        Myślą obrazami, dokładnie i szczegółowo zapamiętują to, co widzą, lubią opisy   zapamiętują   twarze, chętnie  sporządzają  notatki, często przygotowują różnego rodzaju spis i listy. Dekoncentruje ich nieporządek  i ruch.  Nie lubią dużo mówić. Chętnie rysują.
Najefektywniej uczą się jeżeli:
•miejsce do nauki jest uporządkowane,
•panuje cisza i spokój,
•sporządzają notatki - lepiej zapamiętują to, co napisali,
•korzystają z map, wykresów, notatek, w których najistotniejsze informacje podkreślają kolorami,
•sporządzają tak zwaną ,,mapę myśli”

          Słuchowcy
        Bardzo lubią słuchać siebie i innych, zdecydowanie wolą wykłady, lubią dialogi, rozmowę, nie zauważają rysunków, unikają opisów. Powtarzają głośno  to, co napisali, ruszają ustami przy cichym czytaniu. Myślą w słowach i dźwiękach. Nie dostrzegają szczegółów, zapamiętują twarze. Dekoncentruje ich hałas.
Najefektywniej uczą się gdy:
•panuje cisza,
•powtarzają głośno wiadomości,
•przepytują się nawzajem (na przykład w parach),
•słuchają wykładu,
•nagrywają swoją wypowiedź i odsłuchują.


           Kinestetycy
       Nie lubią czytać, mogą mieć kłopoty z ortografią, pracują w ruchu, najlepiej zapamiętują to, co sami wykonali. Posługują się językiem gestów, cały czas w ruchu, wiercą się, manipulują przedmiotami, nie są dobrymi słuchaczami. Dekoncentrują ich jednorodne bodźce. Informacje z otoczenia przetwarzają na uczucia i reakcje płynące z ciała. Nie przeszkadza im bałagan.
Najefektywniej uczą się gdy:
•mogą pracować w ruchu ,
•mają możliwość doświadczania, poznawania przez działanie,
•mogą bezpośrednio zaangażować się w proces uczenia się (na przykład przeprowadzać doświadczenia, na wycieczkach, poprzez odgrywanie ról, scenek itp.).  

 
Życzę powodzenia.